شهرداری رشت
به وب سایت مدیریت فرهنگی شهرداری رشت خوش آمدید
شبکه سازی های اجتماعی از فیس بوک تا مساجد

شبكه سازي هاي اجتماعي از فيس بوك تا مساجد

در عصر جديد، ارتباطات عاملي بسيار قوي و محرك جهت پيشبرد اهداف مجموعه ها، گروهها، احزاب و ... بوده است . اثرات ارتباطات را در حركت هاي اجتماعي همگي به خوبي اطلاع دارند و به اهميت آن پي برده‌اند.يكي از ابزار هايي كه مي تواند مجموعه ها را به هم پيوند دهد وجود شبكه هاي اجتماعي است كه ارتباطات را سهل تر و انتقال اطلاعات را سريع تر مي نمايد.در حال حاضر اين شبكه ها كه محل و يا روشي جهت برقراري ارتباط بين افراد مي باشد ، تنوع زيادي پيدا كرده . ازبلوتوث گرفته تا سامانه هاي پيام كوتاه ، سايت ها تحليلي خبري ، سايت هاي اشتراك فيلم و تصوير مانن يوتيوب و در راس آنها شبكه هاي اجتماعي مجازي مانند فيس بوك ، فرند فيد ، ماي اسپيس و ايراني هاي آن مانند بيشمار ، كلوب و ...
در اين مطلب قصد دارم تا به مقايسه محاسن و معايب دو نوع از شبكه هاي اجتماعي در غرب و كشورهاي اسلامي بپردازم.

شبكه هاي مجازي غرب

1- ايجاد كننده اين شبكه ها عمدتا غرب و بر مبناي فضاي مجازي بوده و از ارتباطات رو رد رو و واقعي استفاده نميكنند. اين مورد يكي از ايرادات اين نوع شبكه هاست و شما نمي توانيد مخاطب خود را يه صورت واقعي بفهميد .اين نشناختن يكي از موادر منفي در شبكه ها مي باشد.
2- عموما فضاي اين شبكه ها بر مبناي غير ديني و بي توجه به ارزشهاي ديني و فطري انسان قرار گرفته . سازندگان محلي ايجاد نموده اند كه افراد بدون هيچ گونه مرزي و محدوديتي موجب انتشار زندگي خصوصي ديگران مي شوند.

3- انتشار هرگونه مطلب با هر محتوايي كه برگرفته از آزادي هاي بي قيد و بند تفكر غربي است يكي ديگر از آسيب هاي جدي اين نوع شبكه ها مي باشد.

4- البته قطعا اين آزاداي تا به آنجا پيش مي رود كه خط قرمزهاي غرب مورد خدشه واقع نشوند. به طور نمونه پيگيري هلوكاست يا حذف كردن كليپ ها يا صفحه هات گروههاي مسلمان مانند حماس و حتي اشخاص مانند نصرالله و ... در فيس بوك و پاك كردن تصاوير نسل كشي در غزه توسط يو تيوب نمونه از خروار ها نمونه خط قرمز غرب است.

5- بر اساس اخبار و اطلاعاتي كه بعضا صاحبان اين شبكه ها خود به آن اذعان كرده اند ، اطلاعات و داده هايي كه در اين شبكه ها مورد استفاده كاربران قرار مي گيرد در اختيار سرويس هاي جاسوسي رژيم صهيونيستي و آمريكا بوده و آنها در جهت تامين منافع خود از آن استفاده مي نمايند. اين خود بازي كردن در زميني است كه آنها براي ما تعيين كرده اند.

6- با وجود اشكالات فراوان ايجاد بستري براي ارتباط اقشار مختلف فراهم گشته و هر كس مي تواند از اين امكان استفاده نمايد. همچنين ايجاد ارتباط سريع و راحت تا آن طرف كره خاكي و انتشار مطالب يكي از محاسن اين شبكه بوده است . (البته با توجه به آسيب ها و خط قرمز ها)

شبكه هاي اجتماعي اسلامي يعني مساجد ...

1- تجربه طولاني مدت اين شبكه ها به عنوان محلي براي گرد آمدن مسلمانان در كنار يكديگر از آغاز دين مبين اسلام تا كنون خود يكي از محاسن بوده به طوري كه در طول 1400 سال هميشه عاملي براي استفاده مسلمين بوجود آورده است.

2- حضور مستمر و چهره به چهره در مساجد معايب شبكه هاي مجازي را برطرف كرده و باعث ميشود بتوانيم مخاطب خود را ارزيابي كنيم.

3- ايجاد اين محل بر مبناي دين و فطرت انسان بوده و در كنار ياد و شكر خالق هستي موجب رشد روحي و اخلاقي انسان نيز مي گردد.

4- انتقال و تبادل اطلاعات گوناگون در اين مجموعه ها ي اجتماعي امكان پذير است و مي توان در مورد مباحث گوناگون از سياسي ، اجتماعي فرهنگي اقتصادي تا حتي اشكال گرفتن و طرح شبهه نسبت به خداوند متعال هم به طرح بحث پرداخت.در اين بين ممكن است وجود داشته باشد كساني كه نتوانند تحمل وصبر نموده و تمامي نظرات را بشنوند اما مبناي اين محل بر شنيدن و تحمل افكار بنا شده است. همچنين بايد گفت در مورد طرح مسائل هه مانند تمامي موارد ديگر خط قرمز هايي وجود دارد اما اين خط قرمز ها در مورد مباحث عقلي و موضوعات عقيدتي ، سياسي و ... نبوده بلكه در مورد حدود الهي و مباحث اخلاقي مي باشد.در هيج جاي دنيا نمي توان جايي را يافت كه خط قرمز وجود نداشته باشد . اصل وجود محدوديت ها مورد نياز و امري طبيعي بوده . اما بايد ديد اين خطوط قرمز در مورد چه مباحثي مطرح مي شودو با حدود الهي سازگار بوده يا نه ؟!

5- اين شبكه ها امكان ارتباط انسان را حداقل سه بار در روز تامين كرده و روابط انساني را عمق مي بخشد.
6- شايد انتقال داده ها بين مساجد به عنوان شبكه ها مجزا به خوبي صورت نگيرد و امري سخت تر و طولاني تر شود كه با به هم پيوستن و يكپارچه شدن اين شبكه ها در لواي مساجد واحد و در كنار آن استفاده از ابزارهاي ارتباطي روز مي توان اين خلا ها را پر كرد.

در آخر:

فرض اينكه در اسلام و ايران شبكه هايي را داريم كه بسيار سالم تر و از نظر محتوايي نيز بهتر از شبكه هاي اجتماعي مجازي غرب بوده و مبناي آن فطري مي باشد . حال اينكه شبكه هاي اجتماعي غربي بر مبناي ديگري بوجود آمده اند. پس بهتر است اين شبكه ها را قوي تر نماييم.

- همچنين در غرب محل هايي مانند كليسا و ... مانند مساجد در اسلام وجود دارد كه بتوان از آن استفاده نمود اما به خاطر مرجع نبودن در بين مردم و كم رجوع كردن پيروان آن مذاهب به محل هاي عبادتي و همچنين تك بعدي بودنشان (ويژه عبادت) نمي توانند مانند مساجد به ايفاي نقش بپردازند.
و يا حتي ان جي او ها هم كه در ايران مانند ديگر كشور ها وجود دارند از اين گستردگي و ارتباط با هم مانند مساجد به بهره بوده و مانند شبكه هاي مساجد قابل تاثير گذاري در جامعه نمي باشند.
شبكه هاي اجتماعي مجازي به دلايلي كه قبلا ذكر شد ناچارا موجب دوري و ايجاد فاصله در بين انسان ها گشته و ارتباطات انساني را مورد خدشه قرار داده كه در اين مورد هم مساجد بر خلاف آنها موجب ارتباط هر چه بيشتر را فراهم نموده است.

منبع:‌ وبلاگ علمدار صبح
گردآورنده: كبري نعماني كارشناس امور فرهنگي

 

1393/05/15
هدف شهرداری ، ارائه خدماتی موِثر در راستای بهبود و توسعه شهری است
Powered by DorsaPortal